Identyfikacja wizualna (ang. corporate identity – CI) to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji, a jego podstawę stanowi znak firmowy – LOGO.
Na identyfikację wizualną składają się m.in.:
- logotyp
- kolorystyka
- krój pisma
W wyniku przeprowadzenia identyfikacji wizualnej powstaje zazwyczaj tzw. księga znaku, która opisuje wszystkie składowe. W ramach identyfikacji powstają często także podstawowe nośniki wizerunku marki:
- wizytówki
- papier firmowy
- koperty
- teczki ofertowe
- grafika na środkach transportu
- layouty folderów
- layouty reklam prasowych
- layouty stron internetowych
- layouty reklam internetowych
- layouty reklam zewnętrznych
- i wiele innych.